FYZIO KLINIK

Mlynské nivy 61/A, 821 05 Bratislava
August 25, 2021 / Fyzioterapia a šport

V dnešnej dobe máme veľa sedavého zamestnania, presúvame sa pomocou automobilov, nezdravo sa stravujeme a mnoho ďalších faktorov nesprávne vplýva na naše zdravie.

Všeobecne sa menej hýbeme a chodíme. Chôdza je pritom najprirodzenejší a najjednoduchší pohyb, ktorý udržuje človeka fit. Práve preto vám chceme predstaviť ozdravno-pohybovú aktivitu, ktorá je vhodná pre každého - Nordic Walking vo FYZIO KLINIK.

 

ČO JE NORDIC WALKING?

 

Nordic walking je severská chôdza so špeciálnymi chodeckými palicami, ktorú môžeme vykonávať počas celého roka. Je vhodná pre každého bez ohľadu na vek, pohlavie, kondíciu či fyzickú zdatnosť. Môžu ju praktizovať ľudia vo vyššom veku, deti, tehotné, ľudia so zdravotným obmedzením, ba aj vrcholoví športovci.

Pochádza z Fínska a prvé záznamy sú z roku 1930, kedy bežeckí lyžiari využívali túto chôdzu ako letnú prípravu. Pre nedostatok snehu sa v niektoré roky začali konať preteky bez bežiek, iba s palicami. Išlo o prvé walkingové preteky a odvtedy sa začala táto aktivita viac skúmať a prišlo sa na to, že prináša množstvo benefitov.

AKÉ SÚ BENEFITY NORDIC WALKING?

Pravidelnú chôdzu odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia ako prvú v rebríčku. Dôvodom je množstvo zdravotných benefitov a ŽIADNE KONTRAINDIKÁCIE.

35 minút rýchlej chôdze denne naštartuje v našom tele pozitívne procesy na telesnej, ale aj duševnej úrovni. Rýchla chôdza zvyšuje prekrvenie mozgu. Iba so správnou technikou Nordic walking však vyťažíte z tejto aktivity všetky benefity, ktoré prináša.

 

NORDIC WALKING je prospešný pri ochoreniach:

- Pohybového aparátu ako aj pooperačných stavoch

- Bolestiach chrbta

- Neurologických ochorení – Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba,Skleróza multiplex

- Kardiovaskulárnych ochorení

- Metabolických ochorení – najmä diabetes melitus II.typu

- Artróze, Artritída a Osteoporóze

- Astme a Respiračných ochoreniach

- Depresiách

- Poruchách učenia a deti so špeciálnymi potrebami

- Onkologických ochoreniach

- Poruchách lymfatického systému

- Poruchách trávenia

- Nadváhe a Obezite

 

JE VHODNÝ NORDIC WALKING PRE ĽUDÍ S BOLESŤAMI CHRBTA?

Áno je! Táto aktivita vychádza z fyzio princípov a nastavení aktívneho postoja. Hlavne správny postoj je pri Nordic walking veľmi dôležitý, pretože dbá na postavenie chodidiel, kolien, panvy, brucha, ramien a hlavy.

 

AKO SA KRÁČA PRI NORDIC WALKINGU?

Pri Nordic walkingu zapájame hlboký stabilizačný systém, kráčame vo vzpriamenom aktívnom postoji so zapojením vnútorných svalov. Pri chôdzi nekrčíme lakte, ale máme prirodzený pohyb rúk popri tele so zväčšeným rozsahom (60% za telom a 40% pred telom). Miernou rotáciou trupu zapájame vnútorné i vonkajšie svaly chrbta. Svaly nám tak spevnejú a odstránia sa bolesti chrbta. Aktívny postoj je dôležité dodržať počas chôdze, avšak nie je to ľahké sa ho hneď naučiť. Vyžaduje si to tréning pred zrkadlom.

AKÝ JE ROZDIEL MEDZI NORDIC WALKINGOM A TREKINGOM?

Rozdiel medzi trekingom a Nordic walkingom je najmä v postoji a práci rúk. Pri trekingu sa palice využívajú skôr ako opora. Práca rúk vychádza iba z lakťa a ramená ostávajú pevné. Technika Nordic walkingu je zameraná na prirodzený pohyb rúk ako pri chôdzi bez paličiek. Týmto spôsobom pohyb vychádza z ramien, využívame celé paže, zapájame vrchnú časť tela a celé telo vystierame smerom do výšky. Pri trekingu sa nevyžaduje aktívny postoj.

 

PALICE A VÝBAVA

Walkingové palice sa odlišujú od trekingových palíc, pretože ich nevyužívame ako oporný prostriedok ako pri trekingu. Pomocou walkingových palíc a správnej techniky zapájame 90% svalov na celom tele, čo je viac ako 650 svalov. Palice sa odlišujú od trekingových v rúčke a komplexnom pútku. Rúčka je ergonomicky tvarovaná, aby stabilizovala zápästie a zabraňovala jeho nefunkčnému vytáčaniu a presiľovaniu. Pútko je zabudované do rúčky špeciálnym klik systémom pre rýchle odpútanie a je zvlášť označené pre pravú a ľavú ruku. Objíma celú dlaň, zabezpečuje správnu techniku rúk, fixuje zápästie, umožňuje otváranie prstov za telom a podporuje kvalitný odraz. Palice sú ľahké z karbónovo-hliníkového materiálu a majú nastaviteľnú dĺžku pre každého zvlášť. Rovnako pútka sú v rôznych veľkostiach S,M,L pre každého individuálne na rôzne parametre dlaní.

Na začiatok vám palice požičia inštruktor, neskôr si ich môžete aj zakúpiť.

Ostatná výbava je športové pohodlné oblečenie prispôsobené počasiu. Obuv používame výlučne polovičnú, aby sa zapojilo čo najviac svalov na chodidle. Pre prechodné obdobie a zimu odporúčame nepremokavú špotovú obuv.

 

AKO ZAČAŤ S NORDIC WALKINGOM?

Na začiatok vám odporúčame začať s certifikovaným inštruktorom/kou, ktorý vám zabezpečí správnu inštruktáž a naučí vás správnu techniku. Oboznámi vás so všetkým potrebnými informáciami o Nordic walkingu, zároveň vám zabezpečí a nastaví palice.

 

Pravidelný tréning Nordic walkingu máme aj u nás vo FYZIO KLINIK. Každý utorok o 16:3O s našou certifikovanou inštruktorkou Luckou.

 

Príďte sa naučíť chôdzu Nordic walking, pri ktorej si zamakáte, ale aj sa zabavíte a zároveň urobíte krok pre svoje zdravie. A nie jeden. ;-)

 

AKO VYZERÁ TRÉNING NORDIC WALKING?

Tréning Nordic walking vo FYZIO KLINIK trvá 90 minút.

Nevenujeme sa len chôdzi s paličkami. Ako každá iná športová aktivita začíname rozcvičkou a v závere si dáme strečing. Počas tréningu využívame rôzne cvičenia a hry s paličkami zamerané na koordináciu, techniku, posilňovanie, ale hlavne zábavu.

Pohyb na čerstvom vzduchu napomáha lepšiemu zvládnutiu každodenného stresu a odpútava od starostí bežného života.

Tempo prispôsobujeme individuálnym požiadavkám skupiny. Aktivitu vykonávame v pásme srdcovej frekvencie 120-140/min, čo je pásmo spaľovania tukov.

Ak máte záujem o tréning Nordic walking, môžete sa prihlásiť cez našu aplikáciu alebo telefonicky na recepcii.

 

Tešíme sa na vás na najbližšom tréningu Nordic walking vo FYZIO KLINIK.

Certifikovaná inštruktorka Nordic walking, Mgr.Lucia Zagyi

 

 

Galéria

Komentáre